Vásárló belépés
Kategóriák
Feliratkozás különleges ajánlatokhoz
Tanúsítvány
SSL Certificate
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Ingyenes szállítás 15.000 Ft-tól

Bababolt ingyenes házhozszállítás

 

Bababoltunk elnyert díjai

Ország Boltja 2019 Minőségi díj Baba-mama kategória III. Helyezett

BabaMarket legjobb bababolt

 

Fizetési lehetőségek
BabaMarket - Blog oldal
2020.02.26 16:59

Iskolai és internetes zaklatás

Iskolai zaklatás és öngyilkosság

 

Iskolai zaklatás

 

Az iskolai zaklatás egyre nagyobb méreteket ölt a világban és mindez már nemcsak személyek interakciókra korlátozódik, hanem megjelenik az online térben is. A folyamatnak nagyon összetett hatásai vannak a gyerekekre nézve. Több esetben már akár fiatal gyerekeknél is megjelenhetnek a szuicid (öngyilkos) gondolatok, a depresszió. A szakemberek egyetértenek abban, hogy a bántalmazás ilyen mély formája már patológiásnak tekinthető. Egyfajta személyek és szerepek közötti szociális deformációnak.

 

 

 

Miként is tud megjelenni az intézményekben a pszichoterror:

  • gúnyolódás – csúfolódás
  • piszkálódás
  • lökdösés
  • ellenségeskedés
  • kiközösítés, kirekesztés
  • az áldozat tárgyainak megrongálása
  • megalázás
  • megfélemlítés
  • zsarolás
  • kínzás

 

A bullying esetén egy folyamatos terrorizálásról, zaklatásról beszélhetünk, amely hosszú ideig tartó, rendszeresen ismétlődő, szándékos cselekvés a kiszemelt gyermek ellen. Az okai sokfélék lehetnek. Alapvetően és általánosságban az mondható el, hogy mindig van egy vezető, akihez tartoznak a követők és ez a csoport bántalmazza az áldozatot. Áldozat szerepbe jóformán bármelyik gyermek, bármivel kerülhet. Kutatások azt állapították meg, hogy az elszenvedők között nagyobb számban figyelhető meg a visszahúzódás, érzékenység, hátrányos szociális kompetenciák, önbizalomhiány. 

John A. Piel nyelvi érettséget kutató vizsgálatai nagyon érdekes eredményeket mutattak a témában. Ő azt találta, hogy azok a gyerekek, zaklatók, akik viselkedésében megjelent a fizikai agresszió, nyelvi kompetenciáikat tekintve éretlenebbek voltak társaiknál. Ez pedig amiatt fontos, mert a nyelvi fejlődés az önkontroll fejlődésének is tekinthető. Továbbá ez arra enged következtetni, hogy azoknál a gyerekeknél, akik alacsonyabb nyelvi képességgel rendelkeznek, inkább jelentkezik a bántalmazás fizikai formája, mint a verbális és fordítva.

 

Online, internetes zaklatás - Cyberbulling

Internetes zaklatás

 

Az online platformok térnyerésével egyre gyakoribb probléma, hogy a zaklatás megjelenik a kibertérben is. Az arcnélküli, személyes kontakt nélküli zaklatás sokkal erőszakosabb tud lenni. Már általános iskola alsó osztályában megjelenő probléma, hogy a gyerekek csoportokat alakítanak ki interneten a másik „cikizésére”, fotókat, videókat készítenek, amelyet feltesznek a világhálóra. Gyermekünket fontos védeni ezektől, ehhez azonban nekünk is tisztában kell lenni a veszélyekkel. Mindenképpen lényeges a szülői kontroll a számítógép, tablet, telefon használatban is.

 

Hogyan ismerjük fel, ha bántalmazó vagy bántalmazás áldozata a gyermekem?

Fontos a gyermekünkre kiemelten figyelnünk, ha szélsőségesen megváltozik a viselkedése és nem úgy reagál a dolgokra, ahogy tőle megszoktuk. Ha egy cserfes, folyton beszélő, életvidám gyermek bezárkózik, hallgatag lesz vagy éppen fordítva, egy jó magaviseletű gyermek hirtelen kifordul magából, dührohamot kap. Gyakran a bántalmazó családi háttere zaklatott, sok esetben ő maga is bántalmazott szerepben van otthon.

 

Mit tehetünk szülőként, ha bántalmazzák gyermekünket?

 

1, Beszélgetés és bizalom

Nagyon lényeges, hogy minél többet beszélgessünk a gyermekünkkel. Fontos kiépíteni a bizalmat a szülő-gyermek kapcsolatban és tudatosítani gyermekünkben, hogy bármikor elmondhatja nekünk a problémáját. Figyelnünk kell arra, hogy, ha bármikor megnyílik előttünk, ne legyünk ítélkezők vagy elutasítók egy téma esetén sem, mert ez megrendítheti a szülő felé a bizalmat. A gyermek, ha elmondja a sérelmeit és problémáit, komolyan kell venni. Észre kell vennünk, ha ő szenved és nem szabad rá legyinteni, mert a későbbiekben ez szintén kiválthat bizalmatlanságot. Érdemes fejleszteni az érzelmi intelligenciát és az empátiát. Beszélni kell a hátrányos helyzetű gyermekekről, a sérültekről, arról, hogy vannak, akik másképp néznek ki vagy másképp reagálnak helyzetekre. Lehet ezzel kapcsolatban mesét olvasni, nagyobb gyerekek esetén filmet nézni együtt, majd megbeszélni. Nyitottnak kell lenni a kérdésekre és válaszolni ezekre.

 

2, Példamutatás és határozottság

Amennyiben gyermekünk bántalmazás áldozata, fontos, hogy érezze a család támogatását, a higgadt, de határozott szülői fellépést. Legtöbbször maga a félelem és a magányosság érzése táplálja tovább az iskolai zaklatást. Lényeges a szülői példamutatás, hogy ezen keresztül lássa a gyermek hogyan tudja megvédeni magát. Kiemelkedően fontos az önbizalom növelése és tudatosítani gyermekünkben, hogy van értelme kiállni magáért. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy túlnő rajtunk ez a probléma és nem tudunk a gyermekünknek segíteni, akkor érdemes szakember segítségét kérni.

 

3, Tartalmas időtöltés és fizikai aktivitás

A családok nagyon sok időt töltenek televízió és internet előtt, sokkal kevesebb a tartalmas beszélgetés, illetve hajlamosak vagyunk úgy tekinteni a gyermekünkre, hogy egy kis felnőtt és sok olyan, korosztályának még nem való tevékenységbe bevonni, amelyet ő félre tud értelmezni. Én nem vagyok híve a képernyőmentességnek, megvan ennek is a megfelelő helye, ideje és módja. Azonban nem szabad, hogy ez egyfajta pótcselekvés legyen. A képernyő előtt töltött idő háttérbe szorítja a fizikai aktivitást, amely egy gyermek fejlődésének szempontjából kiemelkedően fontos. A mozgásszegény életmódból adódóan sok feszültség marad a gyermekben, illetve a tartalmak feldolgozása, amelyekkel találkozik és nincs kivel megbeszélnie, szintén frusztráció okozója lehet. Az otthoni feszült légkör is hatással van a gyermekekre, kiváltképpen, ha nem tudja a gyermek mi történik, csak érzi, hogy valami nincs rendben.

 

Család szerepe

A legtöbb szülő azt szeretné, ha a gyermeke kiállna magáért és egy erős, határozott személyiség lenne. Mint sok esetben, itt is nagyon fontos az otthoni minta. Az a gyermek, akinek a családban nem lehet más véleménye, mint a szüleinek, az iskolában sem fogja tudni érvényesíteni az akaratát. Amit otthon tapasztal magával kapcsolatban, az épül be elsődlegesen az énképébe. Ehhez mérten fog viselkedni az iskolában is. A családi biztonság, az otthon biztonságának megteremtése nagyon fontos a gyermekünk megfelelő lelki fejlődését illetően.

 

Család szerepe zaklatás esetén

 

Megtartó ereje van az otthoni közös rituáléknak, az együtt töltött hasznos időnek, a közös játéknak. De annak is, hogy ha konfliktus van, akkor azt megfelelően tudja a család kommunikálni. Fontos, hogy a gyermek ne csak a feszültséget és magát a konfliktust lássa, hanem azt is, hogy ezeket hogyan lehet megoldani. Fontos az anekdotázás, az, hogy minél többet tudjon magáról, a születéséről, a tágabb család történeteiről. Kisebb gyerekekkel is érdemes bábozni, szerepjátékozni, hagyni, hogy ők alakítsák a cselekményt. A fejlesztő hatás mellett, több belső konfliktust is könnyebb számukra kijátszani, mint akár elmesélni.

 

Krajnyákné Csorba Fanni

Felnőtt és gyermek rajzelemzési szakértő, viselkedéselemző

Facebook elérhetőség

Áraink bruttó árak és minden esetben tartalmazzák az ÁFÁ-t. Árváltozás jogát fenntartjuk!
Akciók a készlet erejéig érvényesek és kiskereskedelmi mennyiségre vonatkoznak!
Az oldal használatával elfogadod a BabaMarket bababolt felhasználási feltételeit.
A weboldalon szereplő minden szöveges és képi információt szerzői jog véd.

xyz